Στην τράπεζα ΜΑΡΦΙΝ φονεύθηκαν τρείς άνθρωποι. Τα ονόματά τους κανείς δεν τα θυμάται. Καμία οδός δεν φέρει το όνομά τους. Οι θύτες δέν τιμωρήθηκαν.
Τρίτη 23 Ιουνίου 2026
Ατομική ευθύνη και όχλος
Στην τράπεζα ΜΑΡΦΙΝ φονεύθηκαν τρείς άνθρωποι. Τα ονόματά τους κανείς δεν τα θυμάται. Καμία οδός δεν φέρει το όνομά τους. Οι θύτες δέν τιμωρήθηκαν.
Τρίτη 14 Απριλίου 2026
Έγραφε ο Κώστας Καβαθάς 42 χρόνια πρίν...
42 χρόνια πρίν ακριβώς.
Δέν μπορούσα φυσικά να μήν (ξανα)διαβάσω το «Εν Λευκώ» του αείμνηστου Κώστα Καβαθά.
Δέν ξέρω πώς να το χαρακτηρίσω: Προφητικό; Απολύτως ρεαλιστικό;
Αυτό που σίγουρα ξέρω είναι το συναίσθημα απογοήτευσης που μου προκαλεί η πορεία της χώρας μας.
Ναί, ξέρω. Δέν έχουμε καταφέρει και λίγα στα 200 χρόνια. Όταν όμως έχουμε την αντικειμενική δυνατότητα να καταφέρουμε 10 φορές τόσα, έε, αυτό είναι απογοήτευση.
Αντιγράφω από το "Εν Λευκώ" του Κώστα Καβαθά που δημοσιεύθηκε στους 4Τ του Απριλίου 1984:
...Ούτε μια στιγμή δέν σταματήσαμε να λέμε, ότι η χώρα μας δέν μπορεί να χάσει το τραίνο της τεχνολογικής επανάστασης γιατί άν συμβεί αυτό - όπως δυστυχώς συμβαίνει με κάθε 24ωρο που περνάει - η Ελλάδα θα μεταβληθεί σ’ ένα απέραντο ξενοδοχείο και ο λαός της θα περάσει ολοσούμπιτος στο χώρο της παροχής υπηρεσιών ή, με άλλα λόγια, θα μεταβληθεί σε γκαρσόνι, δημόσιο υπάλληλο, υπηρέτη του «έξυπνου» βόρειου.
Και δέν κάνουμε στείρο κήρυγμα... προτείναμε λύσεις.... φέρναμε παραδείγματα...
και λίγο πιο πάνω γράφει:
...Απ’ την πρώτη ημέρα της έκδοσής του αυτό το περιοδικό διακηρύσσει σε όλους τους τόνους ότι η Ελλάδα δέν κατοικείται μόνο από τα ανθρωποειδή που καταπάτησαν 21 ανθρώπους στη «Θύρα 7» αλλά ότι διαθέτει το λιγοστό αλλά ικανό επιστημονικό και τεχνικό δυναμικό για να κάνει πολλά απ’ εκείνα που κάνουν οι «προηγμένοι» λαοί της Ευρώπης.
Στη δε συλλεκτική έκδοση για τα 30 χρόνια των 4Τ το 2000, έγραφε μεταξύ άλλων:
..... Τα καλύτερά μας χρόνια, οι καλύτερές μας αναμνήσεις, οι άνθρωποι και τ’ αντικείμενα που σημάδεψαν τη ζωή μας. Τότε οι Μπήτλς, το Κουρδιστό Πορτοκάλι και η Οδύσσεια του Διαστήματος. Τότε!
Δευτέρα 6 Απριλίου 2026
Άνθρακες οι θησαυροί.
Αμ δε. Ήρθαν οι διευκρινίσεις των βραδινών δελτίων:
Πως εννοεί το "ασυμβίβαστο": Όταν ένας βουλευτής θα διορίζεται υπουργός θα χάνει, προσωρινά, την βουλευτική του έδρα την οποία θα επανακτά όταν για οποιονδήποτε λόγο παύει από υπουργός.
Για όσο διάστημα ο εν λόγω βουλευτής ασκεί καθήκοντα υπουργού, την βουλευτική του έδρα θα καταλαμβάνει ο πρώτος επιλαχών βουλευτής, ο οποίος με την επιστροφή του υπουργού στη βουλή θα γυρίζει σπίτι του.
Άν προσπαθήσουμε να δούμε πώς μπορεί να δουλέψει αυτό το σύστημα στην πράξη, θα διαπιστώσουμε ότι μάλλον θα αυξήσει την διαφθορά αντί να την μειώσει αφού θα διευρύνει την πελατειακή βάση.
Κυριακή 5 Απριλίου 2026
Η χώρα χρειάζεται επειγόντως Μάνους Χατζηδάκιδες.
Ακούμε το σημερινό χάλι των βουλευτών και υπουργών της ΝΔ με την ασύστολη πελατειακή συμπεριφορά τους στο πλαίσιο του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Και βλέπουμε τη διαφορά μεταξύ ανθρώπων που κατέχουν δημόσιες θέσεις και διαθέτουν Παιδεία, γνώσεις, επαγγελματισμό και ήθος, όπως ο Μάνος Χατζηδάκις, έναντι άλλων που τους μαζεύουν από τα καλάθια προσφορών με μόνο κριτήριο την κομματική πίστη.
Ο Μητσοτάκης προεκλογικά είχε ανακοινώσει την δημιουργία δεξαμενής στελεχών για την δημόσια διοίκηση αλλά και για την στελέχωση του κόμματός του.
Είναι ένας από του λόγους που μεγάλο μέρος του μεσαίου χώρου τον στήριξε.
Όμως ελάχιστα στελέχη του προήρθαν απ’ εκεί.
Προτίμησε διάφορα κομματόσκυλα και ισορροπιστές εκ δεξιών.
Τώρα τα λούζεται.
Άν τα λουζόταν μόνο ο ίδιος, δέν θα υπήρχε πρόβλημα.
Το πρόβλημα υπάρχει επειδή τα λούζεται όλη η χώρα με απρόβλεπτο αποτέλεσμα...
Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2026
Οι προκλήσεις της εποχής και η Άννα Διαμαντοπούλου
Πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Πιο ενδιαφέροντα θα ακουσθούν φυσικά στο συνέδριο.
Μου έμεινε μια φράση του συγγραφέα: «...και μή νομίζετε ότι οι αλλαγές που συζητάμε θα γίνουν σε πενήντα χρόνια, μιλάμε για ένα - δυό χρόνια το πολύ...»
Δέν με φοβίζουν οι αλλαγές που θα επιφέρει η τεχνητή νοημοσύνη.
Με φοβίζει το πολιτικό προσωπικό που θα κληθεί να διαχειρισθεί τα ζητήματα.
Η κοινοβουλευτική δημοκρατία λειτουργεί σωστά όταν υπάρχει κυβέρνηση και αντιπολίτευση. Η αντιπολίτευση δέν είναι διακοσμητική. Ο θεσμικός της ρόλος είναι εξ’ ίσου σπουδαίος μ’ αυτόν της κυβέρνησης. Σε κάθε δε περίπτωση η αντιπολίτευση οφείλει να έχει τα χαρακτηριστικά εκείνα που να μπορούν να την αναδείξουν σε κυβέρνηση.
Υπάρχει κάποιο κόμμα της αντιπολίτευσης που έχει αυτά τα χαρακτηριστικά;
Ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε διάλυση.
Η Νέα Αριστερά απλώς υπάρχει.
Η Πλεύση Ελευθερίας είναι ένα μαγαζάκι προσωπικής ψυχοθεραπείας της αρχηγού.
Το κόμμα του Βελόπουλου πουλάει επιστολές του Ιησού και φθηνό ψεκαστικό υγρό.
Το κόμμα Νίκη του Νατσιού συγκεντρώνει θρησκόληπτους που δεν χωνεύουν τον Μητσοτάκη.
Το ΚΚΕ αποτελεί μάλλον διακοσμητική αντίκα παρά σύγχρονο κόμμα, εκτός του ότι ο κοινοβουλευτισμός δέν το αφορά, όπως το ίδιο δηλώνει.
Για τα φημολογούμενα νέα κόμματα της Καρυστινού και του Τσίπρα τί να πεί κανείς;; Άν τελικώς σχηματισθούν και κατεβούν στις εκλογές τα ποσοστά που θα λάβουν θα αποτελούν και το μέτρο της νοημοσύνης μας.
Μένει το ΠΑΣΟΚ. Ένας ικανός αριθμός στελεχών του ΠΑΣΟΚ έχει μετακομίσει στη ΝΔ και εκεί εκφράζει κατά κύριο λόγο τον «μεσαίο χώρο», αυτόν δηλαδή στον οποίο στηρίζεται ο Μητσοτάκης.
Οι ψηφοφόροι αυτού του χώρου όμως δέν είναι βλάκες. Ξέρουν να ακούν, να καταλαβαίνουν και να κρίνουν.
Τί ακούνε όμως απ’ τον Ανδρουλάκη; έναν παλιομοδίτικο, αντιδεξιό λόγο που μοιάζει με εκθέσεις ιδεών μαθητών γυμνασίου αντί για επιχειρήματα. Οι γενικολογίες περί «προόδου» και «δημοκρατίας» και «να πέσει ο Μητσοτάκης» δέν λένε τίποτα σ’ αυτόν τον κόσμο.
Και σαν να μήν έφθανε αυτό υπάρχει κι’ ένας βαθύς διχασμός μέσα στο ΠΑΣΟΚ για τη στάση του απέναντι στον ΣΥΡΙΖΑ. Έρχεται καπάκι κι’ ο Δούκας να ζητάει δέσμευση ότι το ΠΑΣΟΚ δεν θα συνεργαστεί ποτέ των ποτών με τη ΝΔ!
Μετά απ’ όλα αυτά πώς να πεισθούν οι έρμοι οι κεντρώοι ψηφοφόροι να εμπιστευθούν πάλι το ΠΑΣΟΚ;;
Δηλαδή άν στίς εκλογές έρθει η ΝΔ πρώτο κόμμα και το ΠΑΣΟΚ δεύτερο ή το αντίθετο αλλά χωρίς δυνατότητα αυτοδύναμης κυβέρνησης τί θα πρέπει να γίνει;;
Θα εξαρτηθεί η κυβέρνηση της χώρας απ’ το άν πήρε τα σωστά φάρμακα η Ζωή ή απ’ τίς συμβουλές της Γερόντισας στην Καρυστινού;;
Ο κόσμος αυτά σκέφτεται και παρ’ όλα τα σκάνδαλα και τα στραβά της κυβέρνησης, απ’ τις υποκλοπές ώς τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τα επιδόματα, τα ποσοστά της ΝΔ δέν πέφτουν.
Οι κεντρώοι του ΠΑΣΟΚ ψήφισαν και υποστήριξαν την ΝΔ ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος από τον ΣΥΡΙΖΑ. Άν και απογοητεύονται από την αδυναμία της ΝΔ να προχωρήσει στις μεταρρυθμίσεις που υποσχέθηκε και που πρέπει να γίνουν, πώς να επιστρέψουν στο ΠΑΣΟΚ όταν αυτό συμπεριφέρεται τόσο φοβικά που δέν τολμά να ψηφίσει ούτε τα νομοσχέδια που το ίδιο υποστήριζε στο παρελθόν με τον φόβο μήν το χαρακτηρίσουν «δεξιό»;;
Πρέπει να το καταλάβουν εκεί στο ΠΑΣΟΚ: Ο Ανδρουλάκης δέν κάνει για αρχηγός κόμματος που διεκδικεί να κυβερνήσει και η χώρα δεν αντέχει να μείνει ακυβέρνητη ούτε μία μέρα.
Άν δέν θέλουμε να γεμίσει η Βουλή με Καρυστινές, Ζωΐτσες, ποδοσφαιριστές, ηθοποιούς, ινφλουένσερ και κάθε λογής ψεκασμένους της ελληνικής πανίδας, είναι ανάγκη να φροντίσουν να αναδείξουν στην ηγεσία την Άννα Διαμαντοπούλου.
Πώς θα γίνει αυτό; Δέν ξέρω. Ας το βρούν μόνοι τους.
Δέν είναι αστείο. Υπάρχει ανάγκη σοβαρών ανθρώπων στην ηγεσία της χώρας σ’ ένα, όπως φαίνεται, συνεχώς όλο και περισσότερο ασταθές διεθνές περιβάλλον στο οποίο η τεχνητή νοημοσύνη καλπάζει κάτω από τα αμήχανα βλέμματά μας.
Αυτήν τη στιγμή στον μεσαίο χώρο εκτός ΝΔ δέν υπάρχει άλλο πολιτικό πρόσωπο που να συγκεντρώνει τα γνωρίσματα εκείνα που είναι αναγκαία και ικανά για την διεκδίκηση της ηγεσίας της χώρας και την παράλληλη επαναπολιτικοποίηση του πληθυσμού που αυτή τη στιγμή άγεται και φέρεται από κάθε λογής σούργελο.
ΥΓ: Ο Βενιζέλος θα ήταν εξ’ ίσου κατάλληλος με την Διαμαντοπούλου. Λόγω του χαρακτήρα του όμως και των τοξικών σχέσεων που έχουν δημιουργηθεί (άδικα) με πολλούς του κόμματός του, η ανάδειξή του στην αρχηγία είναι πρακτικά δύσκολη.
Τρίτη 20 Ιανουαρίου 2026
Η Καρυστιανού και το αντι-σύστημα
Άν ξεκίναγε μ’ ένα «Μητσοτάκη γαμιέσαι» αντί για τίς αμβλώσεις θα χτύπαγε αμέσως ένα 45% sans voir.
Τώρα, βλέπω πολλούς προοδευτικούληδες-αντισυστημικούς φάν της να ανακρούουν πρύμναν...
Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2025
Το Κτηματολόγιο (Φταίνε οι πολίτες;;)
Σε ένα τέτοιο λοιπόν, λειτουργούν Κτηματολόγιο -υπάρχει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και όχι μόνον- για να κάμει ο πολίτης μια αγορά χρειάζεται λιγότερο από ένα πρωϊνό που θα πάει με τον πωλητή και τους δικηγόρους τους στο Κτηματολογικό Γραφείο να υπογράψουν ένα έγγραφο μεγέθους Α4.
Δέν χρειάζεται να έχει δεί άν το ακίνητο υπάρχει, άν έχει τίς διαστάσεις και το εμβαδόν που του είπανε. Υπάρχει σίγουρα. Δέν χρειάζεται να ψάχνει παλαιούς τίτλους για να δεί μήπως το διεκδικούν άλλοι. Δέν χρειάζεται να πάει να το φράξει ή να το επιτηρεί μήπως κάποιος του το καταπατήσει. Δέν χρειάζεται να πληρώνει τοπογράφους, δικηγόρους, και συμβολαιογράφους για έρευνες και μελέτες σχετικά.
Έχει δηλαδή εξασφαλίσει την περιουσία του χωρίς έξοδα.
Και εδώ έχουμε το πρώτο ζήτημα:
Τί έχει κάμει το κράτος ώστε να μάθουν οι πολίτες και να πεισθούν για τα χαρακτηριστικά του Κτηματολογίου;;
Ουσιαστικά τίποτα!
Το 1996...97 άρχισαν τα πιλοτικά προγράμματα σε μερικές περιοχές της Ελλάδος ακριβώς για το σκοπό που λέει ο χαρακτηρισμός τους: Πιλοτικά.
Στο πλαίσιο εκείνο ταξίδεψαν κάποιες ομάδες εννοείται "ειδικών" στα πέρατα της γής όπου υπήρχαν έστω και λίγοι έλληνες για να τους εξηγήσουν τί είναι το Κτηματολόγιο, τί σπουδαία μεταρρύθμιση είναι και να τους πείσουν να κάνουν τις απαιτούμενες ενέργειες.
Όμως όχι!
Εμείς θα φτιάξουμε υπόβαθρα από νέα αεροφωτογράφιση της χώρας.
Πόλεμος κανονικός!
Τόσο στραβά ξεκινήσαμε.
Η κτηματογράφηση, που ξεκίνησε πριν από μία δεκαετία (1995), σχεδιαζόταν να
καλύψει περίπου 19 εκ. δικαιώματα με αρχικό προϋπολογισμό 138 εκ. ευρώ με χρόνο
ολοκλήρωσης μέχρι το 2000.
Είναι γνωστό επίσης στην ελληνική κοινή γνώμη το τεράστιο πρόβλημα που δημιουργήθηκε όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διαπιστώνοντας κακοδιαχείριση, καθυστερήσεις και παράτυπες απευθείας αναθέσεις κατά το παρελθόν, επέβαλε με απόφασή της το 2001 πρόστιμο στη χώρα ύψους 100.000.000 Ευρώ, δηλαδή το συνολικό ποσό που είχε δώσει για το κτηματολόγιο. Συνεπεία δε αυτού του προηγουμένου αρνήθηκε η Ευρωπαϊκή Ένωση να χρηματοδοτήσει, στο πλαίσιο του Γ΄ ΚΠΣ, ολοκληρωμένα έργα κτηματογράφησης...»
Το "πιλοτικό" πρόγραμμα έγινε εννοείται, για να μελετήσουμε το θέμα, για να διδαχθούμε, να διορθώσουμε τα λάθη μας και να μπορέσουμε τα επόμενα προγράμματα να γίνουν σωστότερα.
Και φθάνουμε αισίως στο σήμερα.
Όπου κλείνει η κτηματογράφηση σχεδόν όλης της χώρας. Με τα ίδια, ίσως και περισσότερα προβλήματα απ' αυτά των πιλοτικών προγραμμάτων.
Ο κόσμος όμως δέν φταίει σε τίποτα!
Δέν του δόθηκε καμιά, μα καμιά ουσιαστική ενημέρωση.
Ο χρόνος ήταν άφθονος. Αυτοί που μιλάνε για ασφυκτικούς χρόνους είναι αυτοί που και δέκα χρόνια προθεσμία να τους δώσεις για κάτι, θα πάνε να το κάνουνε την τελευταία μέρα.
Το κυριότερο όμως καθήκον των υπευθύνων για το Κτηματολόγιο, που έπρεπε να είναι η συνεχής, αδιάκοπη και εμπεριστατωμένη ενημέρωση των πολιτών για όλα τα θέματα που σχετίζονται μ' αυτό, για τα πλεονεκτήματά του, για την σημαντική οικονομική ελάφρυνση των πολιτών λόγω της απαλλαγής τους απ' όλα τα έξοδα τα σχετικά με τη διασφάλιση της περιουσίας τους δέν υπηρετήθηκε με συνέπεια οι άνθρωποι δικαιολογημένα να συνεχίζουν να πιστεύουν πως το Κτηματολόγιο είναι ένας ακόμα πολύπλοκος γραφειοκρατικός μπελάς.
Ο πολίτης λοιπόν δε φταίει σε τίποτα.
Άκρα του τάφου σιωπή απ' όλους.
Κάπου - κάπου γκρινιάζουν μόνο για ασφυκτικές προθεσμίες.
Για το επίδικο, μούγκα στη στρούγκα.
Δύο λόγους μπορώ να σκεφθώ:
Ο ένας είναι η απόλυτη αναλγησία, αδιαφορία πλήρης για τη δουλειά τους, έλλειψη επαγγελματισμού.
Ο άλλος είναι η σκέψη ότι με στραβό Κτηματολόγιο δέν θα αλλάξει τίποτα (αυτή είναι εξ' άλλου η νέα "επαναστατική" τάση: να μήν αλλάξει τίποτα!), κι' έτσι να μπορέσουν τα ζήσουν αυτοί, τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους αναμασώντας "κτηματολόγιο".



